قابلیت های جنیان و شیاطین

۱-انتقال اشیاء و سرعت بالا

در آیه ۳۹ سوره نمل به این مساله اشاره شده است. در این آیه خداوند ماجرای درخواست حضرت سلیمان (ع) جهت انتقال تخت بلقیس را مطرح می کند. سلیمان نبی (ع)، در این آیه به حضار در جلسه مى گوید: کدامیک از شما تخت ملکه سبا را قبل از اینکه ایشان نزد ما آیند در اینجا حاضر مى سازد؟ و منظورش از این فرمان این است که وقتى ملکه سباء تخت خود را از چندین فرسخ فاصله در حضور سلیمان حاضر دید، به قدرتى که خدا به وى ارزانى داشته و به معجزه او، بر نبوتش پى ببرد، تا در نتیجه تسلیم خدا گردد، همچنان که به شهادت آیات بعد، تسلیم هم شدند.

قَالَ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْ‌شِهَا قَبْلَ أَن یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ ﴿٣٨﴾ قَالَ عِفْرِ‌یتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ ﴿٣٩﴾

 

(سلیمان) گفت: «ای بزرگان! کدام یک از شما تخت او را برای من می‌آورد پیش از آنکه به حال تسلیم نزد من آیند؟» (۳۸) عفریتی از جنّ گفت: «من آن را نزد تو می‌آورم پیش از آنکه از مجلست برخیزی و من نسبت به این امر، توانا و امینم!» (۳۹)

سای بابا[۱] از رهبران فرقه های نوظهور در سال های اخیر، با استفاده از همین قابلیت، ادعای خدایی و خلقت اشیاء را می نمود. وی با استفاده از شیاطین، زیورآلاتی را که در کارگاه کوچکی با فاصله زیاد از معبد خود، ساخته می شد در دست خود قرار می داد و به مریدان خود هدیه می نمود. همچنین خاکستری با عنوان ویبوتی[۲] از دستانش خارج می کرد، که برخی مریدانش آن را به عنوان شیء متبرک و شفابخش همراه خود می بردند.



[۱] . Sathya Sai Baba (1926-2011)

[۲] . Vibhuti

دکمه بازگشت به بالا