قابلیت های جنیان و شیاطین

۳-تصویر سازی ذهنی

یکی دیگر از قابلیت هایی که با نیروهای شیطانی قابل دست یابی است، تصویر سازی ذهنی است. در این مساله که بیشتر با عنوان سِحر از آن یاد می شود، فردی با استفاده از نیروهای شیطانی و بعضا شیاطین جنی، تصویر دیگری از واقعیت را در ذهن مخاطبین ایجاد می کند. بدین صورت که افراد یک شیء را به شکل دیگری می بینند، در حالی که در واقع ماهیت آن شی هیچ تغییری نکرده است.

این مساله در آیات مختلفی از قرآن از جمله در ماجرای مبارزه حضرت موسی (ع) با جادوگران فرعون بیان شده است. با دقت در آیه ۱۱۶ سوره اعراف و  آیه ۶۶ سوره طه، می توان اشاره خداوند به این مساله را دریافت. در این دو آیه، خداوند متعلَّق سِحر ساحران را چشم های مردم بیان می فرماید. بدین معنا که ساحران تغییری در ریسمان ها ندادند، بلکه چشم مردم را سِحر کرده و مردم طناب ها را به شکل مارهای خزنده تصور کردند:

 

آیه ۱۱۶ اعراف:

قَالُوا یَا مُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِیَ وَإِمَّا أَن نَّکُونَ نَحْنُ الْمُلْقِینَ ﴿١١۵﴾ قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُ‌وا أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْ‌هَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ‌ عَظِیمٍ ﴿١١۶﴾

جادوگران گفتند: ای موسی! یا تو [چوب دست خود را] بینداز، یا اینکه ما می اندازیم. (۱۱۵) [موسی] گفت: شما بیندازید. هنگامی که انداختند، چشم های مردم را سحر کردند و آنان را سخت ترساندند، و جادویی بزرگ و شگفت آور به میان آوردند. (۱۱۶)

آیه ۶۶ طه:

قَالُوا یَا مُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِیَ وَإِمَّا أَن نَّکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى ﴿۶۵﴾ قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِ‌هِمْ أَنَّهَا تَسْعَى ﴿۶۶﴾

[ساحران] گفتند: ای موسی! یا تو [عصایت را] می افکنی یا ما نخستین کسی باشیم که [ابزار و وسایل جادویش را] می افکند؟ (۶۵) گفت: بلکه شما بیفکنید. پس [چون افکندند] ناگهان ریسمان ها و چوب دستی هایشان بر اثر جادویشان در خیال، چنان وانمود شد که با سرعت به راه افتادند. (۶۶)

پیمان فتاحی، سرکرده فرقه رام الله با استفاده از همین نیروی شیطانی تصاویر و رویدادهای خیالی را به مریدان خود نشان داده و مدعی بود که این ها از قدرت های الهی است. همچنین در برخی محافل خصوصی فرق صوفیه با استفاده از همین تکنیک، سر فردی را از بدن جدا نموده و دوباره آن را به جایش باز میگردانند. توجه داشته باشید با توجه به آنچه گفته شد، در این مورد نیز در واقع سر فرد از بدنش جدا نمی شود، بلکه این حاضرین در جلسه هستند که گمان می کنند، سر فرد بریده شده است.

دکمه بازگشت به بالا