قابلیت های جنیان و شیاطین

۶-اخبار از امور مخفی و آینده

این مساله در منابع دینی به عنوان کهانت از آن یاد شده و صراحتا حرام شمرده شده است. برای تشریح بهتر ابعاد این مساله بایستی دو نکته را به عنوان مقدمه به یاد داشت: اولا در برخی روایات داریم که شیاطین پس از بعثت نبی مکرم اسلام (ص) شیاطین از دستیابی به اخبار آسمان ها که به تعبیر قرآن از طریق استراق سمع به دست می آوردند ممنوع شدند، که آیاتی همچون آیه ۱۸ سوره حجر، آیه ۱۰ سوره صافات و آیه ۹ سوره جن به این مطلب اشاره دارند.

ثانیا؛ برخی اخبار همچون زمان مرگ افراد، فقط و فقط در حیطه علم الهی وجود دارد و شیاطین و جنیان به آن راه ندارند. خداند در آیه ۱۴ سوره سبا به این مساله اشاره می کند و می فرماید: فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ. یعنی اگر جنیان می توانستند بفهمند که حضرت سلیمان (ع) فوت کرده است، همچنان به کارهای سختی که حضرت آنان را بر آن گمارده بود ادامه نمی دادند.

منتهی با وجود این دو نکته گاهی اوقات مشاهده می شود که افرادی که با این شیاطین در ارتباطند برخی اخبار صحیح از آینده ای نه چندان دور بیان می کنند. در این جا چند صورت می توان فرض کرد:

 

فرض اول: بنابر نص برخی روایات جنیان تا قبل از ولادت حضرت عیسی(ع) امکان رفت ‌و ‌آمد به آسمان هفتم را داشته­اند، منتهی پس از این واقعه آنان تا آسمان چهارم بیشتر نمی توانستند بالا بروند؛ پس از بعثت پیامبر اکرم (ص) به طور کلی از ورود به آسمان ها منع شدند و به تعبیر قرآن، ملائکه آنان را با شهاب ثاقب دور می کنند. حالا در روایات دیگری داریم که این جنیان برخی از اخبار مربوط به حوادث آینده را که تا قبل از ولادت حضرت عیسی (ع) و قبل از بعثت در اختیار داشتند را به انسان‌هایی که با آنان در ارتباط بودند، می دادند؛ و البته لازم به تذکر این نکته نیست که بنابر روایات متعدد، عمر برخی از شیاطین و جنیان حتی تا چندین هزار سال نیز گفته شده است.

فرض دوم: گاهی این اخباری که جنیان از آینده می دهند، برای ما آینده است ولی برای آنان حال محسوب می شود. برای درک بهتر این مطلب، توجه به یک مثال می تواند کمک کند: فرض کنید اگر فردی با هلکوپتری بالای سر نقطه‌ای که ما هستیم بایستد، بعد نگاه می‌کند که یک ماشین ‌آمبولانسی از انتهای خیابان دارد می‌آید که ۱۰ دقیقه دیگر به ما می‌رسد، آن شخص می‌گوید: ۱۰ دقیقه دیگر در محل شما آمبولانس حاضر می‌شود و از جلوی شما رد می‌شود، برای ما این خبر آینده است، اما برای فردی که از آن زاویه فضا را می‌بینید در زمان حال است.

فرض سوم: آن که، گاهی جنیان برای افراد آینده‌سازی می‌کنند. مثلاً فرد مدعی به شما می‌گوید تا فردا بعدازظهر دو تا لیوان در خانه شما می‌شکند، بعد جنیان را مأمور می‌کند تا فردا بعدازظهر کاری کنند، که دو تا لیوان در این خانه بشکند، به این طریق آینده‌سازی می‌کنند.

فرض چهارم: گاهی اطلاعی که این ها از اخبار آینده دارند، بر اساس نوع خلقت این موجودات است. باز برای این مساله مثالی را ذکر می کنم. مثلا همانطور که می دانید و برای علم امروز نیز ثابت شده، برخی از حیوانات می توانند مدتی قبل از وقوع یک زلزله از آن مطلع شوند، کاری که انسان ها با تمامی دستگاه های پیشرفته امروزین از پیش بینی آن عاجزند، و این مساله دلیل بر برتری این موجودات بر انسان ها نیست، چرا که بنابر نوع خلقتشان این قابلیت را پیدا کرده اند.

صورت های دیگری نیز برای این مساله متصور است که نیاز به تشریح مقدمات فلسفی دارد و از حوصله این نوشتار خارج است. منتهی در پایان بد نیست به این مساله توجه داده شود که در بسیاری از روایات تصریح شده که شیاطین در اخباری که به اولیای انسی خود نیز می دهند صادق نبوده و در بسیاری از موارد صدق و کذب را با هم مخلوط می کنند و حتی به دوستان خود نیز خیانت می کنند، که ریشه این مساله را بایستی در عجز این افراد و کینه ورزی شیاطین نسبت به نوع انسان جستجو کرد.

دکمه بازگشت به بالا